Kolik stojí film

Film je velmi nákladné komplexní autorské dílo, na jehož vytvoření se obvykle podílejí stovky osob, které do něj vkládají týdny, měsíce i roky svého času a práce. Náklady na produkci největších světových filmových studií a produkcí národních se samozřejmě diametrálně liší. Hollywoodské trháky, jejichž cena se řádově pohybuje okolo 250 milionu dolarů (tedy okolo 5 a půl miliardy korun českých!), by v České republice nikdy nemohly vzniknout. Náklady na vznik českého filmu ze současnosti se průměrně pohybují okolo 30 miliónů korun a historické filmy pak vyjdou mnohem dráž, např. náklady na Tmavomodrý svět se vyšplhaly až na 250 miliónů korun. A další miliony jsou potřeba na marketingovou podporu.

1. NÁKLADY NA SCÉNÁŘ: Dříve než se začne s realizací filmu, je třeba uhradit opční práva na využití literární předlohy (námětu), náklady na scénář a honorář scénáristy. Klasický scénář vzniká v průměru 1 až 2 roky. Např. scénář k Oscarem oceněné Syrianě vznikal 3 a půl roku, na druhé straně scénář k úspěšnému filmu Magnólie vznikl za pouhých 14 dní.

2. NÁKLADY NA HONORÁŘE: Na vzniku filmu se podílí řada osob a každá z nich očekává za svou práci odměnu. Nikdo nechce pracovat zadarmo. Tuto kategorii nákladů také ovlivňuje běžící čas. Čím déle se film natáčí, tím více stojí. Je třeba zaplatit nejen celý filmový štáb - režiséra, kameramana, zvukaře, výtvarníky, maskéry, kostyméry, tvůrce speciálních efektů a mnoho dalších, ale také herce hlavních, vedlejších či epizodních rolí stejně jako komparsisty a v neposlední řadě také samotné producenty. Např. na vytvoření bojových scén z Pána prstenů se podílel nejen celý filmový štáb, ale také několik tisícovek komparsistů a desítky herců a maskérů.

3. NÁKLADY NA VÝROBU FILMU: Jedná se o náklady spojené se samotným natáčením filmu, které se u jednotlivých titulů mohou diametrálně lišit podle zaměření filmu, nároků tvůrců na realizaci jednotlivých scén, lokací (např. natáčení v chráněných památkách), ateliérů, dekorací, digitálních efektů, nutnosti cestování po světě apod. Nemalé jsou též náklady na dokončovací práce v laboratořích (střih, hudba, zvuk, apod.). Např. pro film Batman začíná bylo v ateliéru vybudováno celé město, pro comics Fantastická čtyřka byla v Kanadě postavena kopie Brooklynského mostu a pro film King Kong zakoupena zámořská loď. Pro titul Terminátor 3 byla vybudována téměř půl kilometru dlouhá ulice včetně několikapatrového skleněného domu, která byla během jediné scény zničena jeřábem, v Matrixu Reloaded bylo během natáčení honičky na dálnici, která byla vybudována jen pro tento účel, zničeno 300 aut a v comicsu X-Men: Poslední vzdor bylo pro osvětlení pouhé jedné scény ve filmu spotřebováno tolik elektřiny, kolik by rozsvítilo 170 000 stowattových žárovek. Ve Spidermanovi 2 bylo zase jen za digitální triky utraceno přes 54 milionu dolarů, tedy více jak miliarda korun českých.

4. NÁKLADY NA PRODEJ FILMU:Hotový film je třeba dostat k divákům. Filmu je třeba udělat dostatečnou reklamu a PR, aby se o něm diváci vůbec dozvěděli a měli zájem na něj zajít. Je také třeba vyrobit dostatečné množství filmových kopií pro jednotlivé země a kina.

zpět